söndag, november 13, 2005

Call of Duty 2 - Recension



Info
Utvecklare: Infinity Ward
Utgivare/Distrubitör: Activision
Web: http://www.callofduty.com/
Pris: 450 :- (rek)

Rekomenderat system
CPU: 3 GHz
Grafik: nVidia 6800 eller 7800, 128 Mb
Ram: 1024 Mb
Hdd: 4.6 GB

Call of Duty 1 och är ett av mina absoluta favoritspel, ända sen jag köpte det har jag spelat det online minst fyra gånger i veckan fram till nu. Därför så hade jag rätt höga förväntningar på tvåan. Dessa förväntingar blev ännu högre när jag sedan läste recensionen i PC Gamer för några veckor sedan. Där nämdes orden "Mäktigt" "Intensivt" och "Fartfyllt" ofta.

Alla dessa förväntningar krossades rätt så snabbt, tyvärr.
I spelet så gör du samma saker hela tiden. Du rensar hus, dödar mortarcrews, tar över ett stort hus och sedan försvarar det. Vissa undantag finns, men de är alldels för få enligt mig. I ettan så var varje uppdrag en ny upplevelse, nu är det bara en ny upprepning.

Om man bortser från uppdragens handlning så ser spelet riktigt fint ut på en bra dator. Särkilt ökenbanorna, bättre ljussättning får man leta efter. Det som även gjorde ettan så bra var att man inte bara fick spela som en amerikan, utan även som ryss och britt. Så är det även i tvåan och det uppskattar jag. Det jag skulle vilja se i trean är en tysk kampanj. Det skulle vara intresant att se kriget från en tysk soldats perspektiv. Jag är inte nazit, men jag tror inte heller att en tysk soldat var så mycket hemskare än en rysk, det var deras ledare som var dum i huvudet.

Slutsats
+ Intevsivt
+ Snyggt på en bra dator
+ Roligare och bättre än Brothers in Arms
- Repetivt
- Krävande
- Sämre än ettan

Köp det inte, vänta ett år tills de rear ut det. Då har du säkert även en dator som klarar av det ;)