torsdag, oktober 06, 2005

Ingen skidresa med skolan för min del




För någon vecka sedan så fick jag reda på av en lärare att det inte kommer att bli någon skidresa till
Romme Alpin med skolan.
Den resan har jag åkt med på ända sen i sjuan och därför det är vädigt tråkigt att den inte blir av iår.

Anledningen till detta är förstås god. Kommunen anser att man allt för tydligt ser klasskillnader på vilka som har råd att åka med och vilka som inte har, vilket förstås låter som en rinlig anledning.
Mina egna erfarheter säger dock att så är inte fallet, det är de som inte gillar eller är rädda för att åka skidor som inte åker med.

Sen kan man ju även tänka vidare i detta. En Romme-resa kostar ungefär lika mycket som miniräknaren skolan "tvingade" oss att köpa, är det rätt?

En komisk grej var dessutom att Aktuellt (eller var det rapport? Jag minns inte riktigt) i fredags gick ut med att det är olagligt av skolarna att låta elverna betala för räknarna. Det är en ligt lagen en kostnad som skolaorna ska stå för.
Som en uppföljningintervju på detta inslag sände aktullet/rapport ut ett inslag i söndags om att
Texas Instruments mutar skolarna för att deras elver ska köpa deras räknare. De sa även att idag har TI 80% av marknaden för grafritande miniräknare på gymnasiet/univeritetet/högskolan.
Jag förstår dock om lärarna/skolan vill att vi elver köper Texasräknare, för alla våra läroböcker är anpassade för Texas-standarden och så även lärarens kunskaper.

1 Comments:

At 10:52 em, Blogger Anton said...

Jadu... Romme resan är viktig, och mycket bra tankar om våra Texas räknare. Det är faktiskt fel att göra som de gör...

 

Skicka en kommentar

<< Home